Czym jest MLM?

Oto definicja MLM:
Marketing wielopoziomowy, inaczej zwany MLM (ang. multi-level marketing) – również marketing sieciowy. Termin określający strategię marketingową i sposób funkcjonowania firmy oraz jej współpracowników – niezależnych dystrybutorów. Marketing wielopoziomowy to gałąź sprzedaży bezpośredniej, czyli polega na oferowaniu towarów i usług bezpośrednio konsumentom, na zasadach kontaktów indywidualnych, zazwyczaj w domu klienta, miejscu pracy lub w innych miejscach, poza stałymi punktami sprzedaży detalicznej. Jest to forma sprzedaży detalicznej poza tradycyjną siecią sklepową. Sprzedaż bezpośrednia wymaga osobistej prezentacji produktu i udzielenia stosownych wyjaśnień.

(źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Marketing_wielopoziomowy)

Dodać należy do powyższych informacji kilka uwag i komentarzy.

W chwili obecnej nie trzeba już robić pokazów w domu, aby sprzedawać. Internet pozwala na sprzedaż produktów bez osobistej styczności z klientami. MLM tradycyjny i internetowy to po prostu dwie drogi, wcale nie wykluczające się, prowadzące do celu, czyli pieniędzy. Możesz uprawiać hybrydę, czyli połączenie MLM tradycyjnego i internetowego.

Być może Tobie MLM też kojarzy się ze sprzedażą bezpośrednią:
Sprzedaż bezpośrednia (ang. direct sale, franc. vente directe) – jedna z form sprzedaży detalicznej. Polega ona na dotarciu przez sprzedawcę bezpośrednio do potencjalnego klienta w jego miejscu zamieszkania, miejscu pracy lub w czasie specjalnie zorganizowanego wyjazdu „turystycznego”. Wywodzi się ona z handlu prowadzonego poprzez domokrążców – komiwojażerów.

(źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Sprzeda%C5%BC_bezpo%C5%9Brednia)

Nie jest miłe usłyszeć, że jest się domokrążcą. W naszym społeczeństwie ten termin jest nacechowany pejoratywnie, źle się kojarzy, jest obraźliwy. Nawet jeśli ktokolwiek kiedykolwiek o Tobie tak powie, wyjaśnił kim naprawdę jesteś, co i jak robisz. I nadal rób swoje nie przejmując się czepialskimi!

Osobisty kontakt z klientami czy ewentualnymi współpracownikami, czyli osobami którzy są w strukturze pod Tobą (tzw. downline), jest jednak jak najbardziej wskazany. Spotkanie twarzą w twarz ułatwia nawiązanie kontaktu, jego podtrzymywanie i sprzedaż czy też rekrutację. Człowiek jest człowiekiem, zwierzęciem stadnym i lubi spojrzeć komuś prosto w oczy niczym podejmie jakąś decyzję. Choć, jak wspomniałem, osobiste spotkania nie są przecież obowiązkiem.
Marketing wielopoziomowy pozwala sprzedawcom na budowanie osobistych struktur współpracowników, od których obrotu otrzymuje się dodatkowe prowizje. Każdy sprzedawca w marketingu wielopoziomowym ma możliwość zbudowania własnej struktury handlowców, w której każdy z nich wynagradzany jest na podstawie obowiązującego w danej firmie planu marketingowego. Jednocześnie, bycie wyżej w firmowej hierarchii niekoniecznie przekłada się na wyższe zarobki – zależą one bowiem od wspomnianego planu marketingowego.

(źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Marketing_wielopoziomowy)

MLM polega więc na budowaniu struktury, w której jest sporo osób sprzedających produkty firmy, ale również takich, które nie sprzedają a tylko kupują dla siebie – o tym będzie mowa kiedy indziej.


 

NEWSLETTER Zapraszam!