Dieta ubogoenergetyczna

W poprzednim artykule pisałem jakiej diety nie należy stosować. Napisałem również, że przedstawię dietę najlepszą.  Mam nadzieję, że przyniesie Ci ona spodziewane efekty!

Dieta ubogoenergetyczna, bogatoresztkowa (1000–1500 kcal na dobę, ponad 40 g błonnika na dobę) jest stosowana w leczeniu nadwagi i otyłości. Musi być odpowiednio zbilansowana, żeby  dostarczać organizmowi wszystkich składników odżywczych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania. Dieta ta umożliwia pozbycie się zbędnych kilogramów, ale nie obniża spoczynkowej przemiany materii.

f2d7c0262060d24142101d7f519ebaa0

<<< Skuteczne porady jak schudnąć 

Dieta nie ma skutków ubocznych, w przeciwieństwie do różnych diet – cudów. Możesz ją potraktować jak nowy sposób odżywiania się.

Cele diety:

– redukcja masy ciała przez stopniowe ograniczanie energii ,

– zapewnienie prawidłowego funkcjonowania organizmu,

– utrzymanie dobrego samopoczucia pacjenta,

– ograniczenie uczucia głodu.

Jak rozpocząć dietę

Dietę ubogoenergetyczną musisz wprowadzać stopniowo  i bezpiecznie, aby Twój organizm miał czas na przyzwyczajenie się do zmian w żywieniu.

Kto nie może stosować diety bogatoresztkowej

Nie stosuje się jej u dzieci, a wyłącznie u osób dorosłych. Stosowanie takiej diety może nastąpić  po uprzednim wykluczeniu wszelkich schorzeń metabolicznych lub przy braku innych przeciwwskazań (zdiagnozowanych przez lekarza).

Charakterystyka diety:

Dieta powinna być ubogoenergetyczna, a jednocześnie zróżnicowana pod względem zawartości składników odżywczych. Dla osób otyłych źródłem energii, obok pożywienia, powinna być nagromadzona w organizmie tkanka tłuszczowa. 1g tkanki tłuszczowej daje 7 kcal, a 1 kg daje 7000 kcal. Aby zredukować 1 kg masy ciała w ciągu tygodnia , należy zmniejszyć podaż kalorii o 1000 dziennie. Jeśli planujemy stracić 0,5 kg tygodniowo , powinno się osiągnąć deficyt dzienny około 500 kcal.

Zapotrzebowanie energetyczne oblicza się indywidualnie dla każdego pacjenta, biorąc pod uwagę jego aktywność fizyczną ( tj rodzaj wykonywanej pracy , tryb życia ), wiek, płeć, wydatek energetyczny potrzebny do podstawowych procesów życiowych, czyli podstawowej przemiany materii (PPM ) . Osoby dorosłe na procesy życiowe ( w spoczynku ) potrzebują:

1 . kobiety – 0. 95 kcal / kg masy ciała / godzinę,

2 . mężczyźni – 1 kcal / kg masy ciała / godzinę. 

Wartość diety ubogoenergetycznej waha się w granicach 1000 – 1500 kcal jednak nie powinna być mniejsza od 1000 kcal. 

W diecie ubogoenergetycznej największym ograniczeniom podlegają tłuszcze. Pokrywają one 25 % wartości kalorycznej diety. Zaleca się nie więcej niż 40 g tłuszczu na dobę, z czego 25 – 30 g to tłuszcz niewidoczny, pochodzący z produktów białkowych.

W ramach dozwolonej ilości zaleca się oleje roślinne oraz margaryny miękkie wzbogacone w witaminy.

Tłuszcze zwierzęce znajdujące się w mleku, jajach, mięsie i drobiu, wędlinach oraz masło i śmietanka powinny dostarczać nie więcej niż 10 % energii dobowego zapotrzebowania.

Tłuszcze zwierzęce ( oprócz masła i śmietany, które są dobrym źródłem witaminy A ) są tylko nośnikiem kalorii, ich nadmiar w diecie prowadzi do otyłości , zwiększa stężenie cholesterolu we krwi.

Dieta nie powinna zawierać mniej niż 100g węglowodanów , ta ilość chroni przed zużywaniem białka ustrojowego. Węglowodany w postaci skrobi , podobnie jak w diecie podstawowej , są głównym składnikiem energetycznym pożywienia. Wskazane jest pieczywo razowe ( bez dodatku karmelu , miodu ) chrupkie, kasza gryczana, otręby.

W ograniczonych ilościach a nawet wyklucza się podawanie pieczywa jasnego, makaronów białych, pozostałych kasz oraz ziemniaków. Produkty zbożowe z grubego przemiału zawierają mniej kalorii niż pieczywo jasne. Są też cennym źródłem błonnika pokarmowego, witamin z grupy B i soli mineralnych. Błonnik pokarmowy odgrywa znaczącą rolę w redukcji masy ciała – zwiększa objętość pożywienia, daje uczucie sytości.

Wykluczyć należy z jadłospisu cukier, miód, dżem, słodycze,ciastka ,desery. Nadmierna ilość cukru prowadzi do syntezy triglicerydów, które odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej oraz w ścianach naczyń krwionośnych , przyczyniając się do rozwoju miażdżycy. Produkty te mają wysoki indeks glikemiczny – odpowiadają za zwiększenie się stężenia insuliny wpływającej na odkładanie tłuszczu w organizmie.

Białko zaleca się w normie fizjologicznej , 1 g / kg należnej masy ciała. tj. ok 70 – 80 g / dobę.

W szczególnych przypadkach , np. dla kobiet w ciąży , w okresie laktacji , dla dzieci i młodzieży w okresie rozwojowym oraz w chorobach wyniszczających białko zwiększa się do 1, 5 – 2 g / kg masy ciała, czyli 100 – 120g / dobę.

W diecie ubogoenergetycznej białko stanowi 20 – 25 % wartości energetycznej całodziennego pożywienia.

Białko zwierzęce o wysokiej wartości biologicznej powinno znajdować się w 3 głównych posiłkach. Źródłem tego składnika są: chude mleko, mięso, ryby, drób, sery twarogowe, w ograniczonych ilościach jaja , wędliny drobiowe.

Mięso czerwone krwiste należy spożywać tylko kilka razy w miesiącu, ze względu na działanie miażdżycorodne.

W diecie tej powinno znajdować się więcej sałatek, surówek warzyw gotowanych.

Zalecane jest spożycie około 750 g / dobę warzyw i owoców. Produkty te oprócz błonnika pokarmowego, dostarczają witaminy rozpuszczalne w wodzie ( z grupy B i C ), flawonidy oraz makro i mikropierwiastki. Stanowią one ważny składnik pożywienia, zwłaszcza : pomidory, ogórki, sałata, szpinak, rzodkiewka, kapusta kiszona, szczypiorek, szparagi, cykorię endywię, boćwinę, brokuły, kalafior, kabaczek, papryka, kalarepa, szczaw, cebulę , grzyby świeże.

Z uwagi na ograniczenie produktów będących źródłem witaminy A należy zwiększyć podaż warzyw i owoców bogatych w β karoten.

Ograniczyć należy sól kuchenną do 5 g na dobę oraz ostre przyprawy, które pobudzają łaknienie.

Zaleca się około 1, 5 litra płynów dziennie .

Gdy otyłości towarzyszy nadciśnienie tętnicze i obrzęki konieczne jest ograniczenie płynów do 1 litra / dobę.

Wyklucza się z diety zupy i sosy zawiesiste, zasmażane, wysokokaloryczne, . W zamian za zupę można podać soki lub napoje z warzyw i owoców. Zaleca się 4 – 5 małych posiłków spożywanych regularnie. „Jedzenie na sucho „ daje uczucie sytości – pić należy dopiero po posiłku. Nie wolno podjadać między posiłkami.

 

 

NEWSLETTER Zapraszam!



This article was written by Przemysław Pufal.