Efekt jojo

Efekt jojo dotyka każdego, kto nieumiejętnie się odchudza a następnie równie nieumiejętnie wraca do dawanego stylu życia

Co to jest efekt jojo

Efekt jojo polega na wahaniach wagi lub powrocie do dawnej wagi następującym po odchudzaniu się, po stosowaniu diety. Najczęściej pojawia się u osób, które miały nadwagę lub były otyłe.

f2d7c0262060d24142101d7f519ebaa0

<<<Zobacz porady jak schudnąć 

Jakie są przyczyny występowania efektu jojo

Przyczyny są dość prozaiczne, ponieważ są to:

– stosowanie głodówek,

– diety o zbyt niskiej kaloryczności w stosunku do zapotrzebowania organizmu

– diety nieprawidłowo zbilansowane

– brak aktywności fizycznej,

– nieprawidłowe dawkowanie płynów,

– brak aktywności fizycznej po zakończeniu diety.

Tak więc w tych przypadkach można obniżyć wagę, ale niestety na krótki okres czasu.

 

Jak się odchudzać, aby uniknąć efektu jojo i zachować szczupłą sylwetkę?

Odchudzanie bez efektu jojo jest oczywiście możliwe. Należy przede wszystkim stosować dietą uwzględniającą wszystkie rodzaje produktów spożywczych.

produkty zbożowe  zwłaszcza ciemne pieczywo,

ciemne makarony,

brązowy ryż,

płatki owsiane,

chude mięsa – drób, cielęcina i wędliny, i inne bez wyraźnego tłuszczyku,

chude ryby,

mleko i napoje mleczne,

chudy twaróg.

Ludzkie ciało potrzebuje wszystkich niezbędnych  wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Gdy pozbawiamy się ich w czasie złej diety i dostarczamy mniej kalorii, to ciało zaczyna wariować. Zwalnia metabolizm i żeby chudnąć musimy mniej jeść. Ciało odbiera głodówkę jak sytuację kryzysowa i stara się za wszelką cenę przetrwać. Jak się więc broni? Pobiera jak najwięcej tłuszczu z jedzenia i odkłada w postaci tkanki tłuszczowej. Robi zapasy. Paradoksalnie im mnie wtedy się je, tym więcej ciało odkłada tłuszczu. I wtedy organizm zaczyna domagać się jedzenia – i efekt jojo jak z obrazka.

Dziwne, drastyczne, drakońskie diety nie będą skuteczne, mogą tylko zaszkodzić. Poza tym często całą energię wkładamy w odchudzanie się, a potem… no cóż, odpuszczamy i wtedy zmów przybieramy na wadze. I tak w kółko.

 

Jak utrzymać niską wagę?

Po pierwsze nie można wracać od razu po diecie do starych nawyków żywieniowych. A najlepiej w ogóle nie wracać do niezdrowej żywności.

 Po drugie mówi się o takiej zasadzie: powracanie do nich powinno trwać tak długo, ile zajęło odchudzanie. Wartość kaloryczną posiłków powinno się więc podnosić stopniowo.

Po trzecie można pozostać w ogóle przy mądrej diecie. Na przykład przy ograniczeniu ilości spożywanych produktów, bez przekąsek, słodyczy, słodkich napojów,  itp.

Po czwarte gdy masa ciała jest mniejsza, to nasz organizm nie potrzebuje już tyle energii, co wcześniej, więc warto obliczyć sobie swoje zapotrzebowanie energetyczne.

Po piąte, należy kontynuować nowy styl życia, czyli oprócz rozsądnego odżywiania się niezbędny będzie ruch i ćwiczenia.

NEWSLETTER Zapraszam!