Krótki sen powoduje nadwagę

Długi sen  do tej pory kojarzył się z lenistwem i przybieraniem na wadze. Okazuje się, że jest wręcz przeciwnie! Osoby, które niedosypiają, są narażone na nadwagę i otyłość.

Jaki jest tego mechanizm

U osób, które regularnie śpią mniej niż sześć godzin na dobę, może zostać zaburzona praca wielu genów, a to sprzyja powstawaniu na przykład otyłości, ale także  chorób serca, cukrzycy, depresji.

f2d7c0262060d24142101d7f519ebaa0

<<< Kliknij o dowiedz się więcej 

Naukowcy twierdzą, że zbytnie ograniczanie długości snu może nie tylko wywoływać zmęczenie, ale i zaburzać funkcjonowanie ponad 700 genów, które regulują między innymi pracę systemu immunologicznego, metabolizm oraz mechanizmy reagowania na stres. Do takiego wniosku doprowadziło badanie osób, które przez cały tydzień spały nie dłużej niż sześć godzin na dobę.

Ich badania wskazują, że osoby, które śpią mniej niż sześć godzin, konsumują więcej kalorii.  Krótszy sen wpływa na podniesienie poziomu leptyny, hormonu wytwarzanego w tkance tłuszczowej, który zmniejsza apetyt. Powodował spadek poziomu greliny, która zwiększa wydzielanie soków żołądkowych i pobudza apetyt. 

Tak zwany niedobór snu jest coraz większym problemem, który negatywnie wpływa na zdrowie.  

Osoby śpiące krócej mają wyższy wskaźnik BMI (proporcji wagi do wzrostu), obwód talii oraz większą ilość tłuszczu podskórnego. Wiek, aktywność fizyczna, palenie papierosów, picie alkoholu i stan zdrowia nie wpływają na tę zależność.

Do tego kiedy nie śpimy mamy zwyczaj podjadania, co też wpływ na wagę.

Jakiekolwiek nie byłyby przyczyny, zbyt krótki sen sprzyja powstawaniu nadwagi i otyłości, jeśli więc śpisz mniej niż 6 godzin na dobę, musisz zmienić swoje nawyki. Ułóż swój plan dnia tak, aby wygospodarować jednak minimum 6 godzin snu na dobę.

 

 

NEWSLETTER Zapraszam!