A czy Twoja strona jest responsywna?

A czy Twoja strona jest responsywna?

W 2018 roku pytanie podane w nagłówku nadal zostaje aktualne. I chociaż epopeja z responsywnością minęła już 3 lata temu, kiedy Google wprowadził zmiany do algorytmu wyszukiwarki, zdaje się istnieją strony www, które do teraz nie wprowadziły odpowiednich zmian. I takich stron jest dużo. A jak sprawa wygląda z Twoją stroną? Czy jest ona responsywna? Jeśli zastanawiasz się nad odpowiedzią albo planujesz uruchomić stronę, ten temat jest dla Ciebie!

 

Czym są strony responsywne?

Responsywne strony oraz strony zbudowanego według RWD (od ang. Responsive Web Design) to witryny, których wygląd dopasowuje się do ekranu, na którym one są wyświetlane. Osoba przeglądająca taką witryną na swoim smartfonie zobaczy treść, która nie zostanie „obcięta” na krawędziach, a będzie wykorzystywać całą szerokość ekranu.

Jeśli korzystasz z telefonów dla przeglądania informacji w Internecie, to na pewno trafiasz na strony, które nie dostosowują się do Twojego urządzenia mobilnego. Użycie takich stron stanowi pewne trudności dla użytkowników i wymaga więcej czasu i cierpliwości dla wykonania zwykłych operacji. Sam pewnie wiesz o co chodzi? W takim razie rozumiesz, dlaczego ważnie jest, aby Twoja strona była zbudowana według zasad RWD.

 

Google wymaga responsywne strony www

W listopadzie 2014 roku Google poinformował użytkowników, że 21 kwietnia 2015 r. wchodzi w życie nowa edycja algorytmu. Zasada tych zmian jest prosta i bezlitosna: jeśli Twoja strona nie jest responsywna – spadasz z pozycji w Google. I chociaż nowy algorytm miał dotyczyć „tylko” wyszukiwań na urządzeniach przenośnych, jednak (jak wynika z raportu “Perspektywy rozwojowe mobile online w Polsce” z 2017-2018) około 60% Polaków posiada smartfona. Oprócz tego jedna trzecia konsumpcji internetu odbywa się na urządzeniach mobilnych. Dlatego trudno lekceważyć tak liczną grupę.

Jeśli prowadzisz stronę i korzystasz z Google Analytics, mogłeś zauważyć, że liczba wejść za pomocą urządzeń mobilnych zwiększyła się. Przy tym współczynnik odrzuceń jest znaczniej większy, gdy strona nie jest responsywna. Czy chcesz stracić tak dużą grupę odwiedzających?

Czy Twoja strona jest responsywna?

Tworzenie responsywnych stron to nie nowe podeście w projektowaniu webowym. Rok od pojawienia się informacji od Google o zmianach w algorytmie, na znanym blogu Mashable 2013 r. był ogłoszony rokiem responsywnego projektowania. Autor artykułu twierdzi, że era komputerów desktopowych już minęła i warto uważać na zwiększającą się liczbę użytkowników posługujących się z telefonami i tabletami. Dlatego według autora przebudowa strony na zasadzie RWD to dobra inwestycja.

Wracając do teraźniejszości, warto zauważyć, że praktycznie wszystkie nowe strony są responsywne. Jeśli śledzisz cykl wpisów poświęconych motywom dla WordPress, mogłeś często znaleźć informacje o responsywności przedstawionych szat graficznych. Dlatego spokojnie możesz ich używać do tworzenia stron www.

W przypadku, gdy Twoja witryna była założona kilka lat temu, warto sprawdzić czy spełnia ona wymagania RWD i dostosowuje się do urządzeń mobilnych. Możecie to zrobić za pomocą odpowiedniego serwisu Google (rys. 1).

Rysunek 1. Sprawdzenie strony na responsywność

Jak widać na rysunku 1, ta strona jest całkiem responsywna. Jeśli po teście masz inny rezultat, musisz pomyśleć nad przebudową witryny (rys. 2):

Rysunek 2. Sprawdzenie strony na responsywność

Na co warto uważać wybierając motyw dla strony?

Słowo responsywność jest synonimem pojęcia Bootstrap. Też mogłeś zauważyć to poszukując odpowiedniego szablonu dla strony www. Prosto mówiąc, Bootstrap to zbiór różnych, dostosowywalnych elementów oraz funkcji projektowania spakowanych w jednym narzędziu. Jeśli powiedzieć w języku programistycznym, Bootstrap jest frameworkiem do front-endu zawierającym CSS3 i Javascript. Na chwilę obecną to najpopularniejsze narzędzie do tworzenia responsywnych stron internetowych, które rozpowszechnia się na licencji MIT. Dlatego framework jest na 100% darmowy.

Bootstrap jako rozwiązanie do tworzenia responsywnych stron ma swoich zwolenników i przeciwników. Jednak liczba tzw. „bootstrap template” jest największą w Internecie. Jest to związane z prostotą i elastycznością rozwiązania. Oprócz tego ważne role odgrywa jego dostępność, szybki rozwój i duża społeczność użytkowników.

Jeśli przypomnieć nasze zestawy z templatkami dla WordPress, to one też oparte są o Bootstrap. Dlatego, gdy zastanawiasz się nad wyborem rozwiązania do stworzenia oraz odnowienia strony, musisz obejrzeć wybrane motywy. Poświęcone są różnym tematom niszowych i pozwalają tworzyć różne typy stron www. Dlatego na pewno znajdziesz coś ciekawe dla siebie.

Autor: Janusz Kamiński

Dodaj komentarz

error: Content is protected !!
%d bloggers like this: