Dieta ubogoenergetyczna

W poprzednim artykule pisałem jakiej diety nie należy stosować. Napisałem również, że przedstawię dietę najlepszą.  Mam nadzieję, że przyniesie Ci ona spodziewane efekty!

Lustrzanka cyfrowa - kurs obsługi

Dieta ubogoenergetyczna, bogatoresztkowa (1000–1500 kcal na dobę, ponad 40 g błonnika na dobę) jest stosowana w leczeniu nadwagi i otyłości. Musi być odpowiednio zbilansowana, żeby  dostarczać organizmowi wszystkich składników odżywczych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania. Dieta ta umożliwia pozbycie się zbędnych kilogramów, ale nie obniża spoczynkowej przemiany materii.

f2d7c0262060d24142101d7f519ebaa0

<<< Skuteczne porady jak schudnąć 

Dieta nie ma skutków ubocznych, w przeciwieństwie do różnych diet – cudów. Możesz ją potraktować jak nowy sposób odżywiania się.

Cele diety:

– redukcja masy ciała przez stopniowe ograniczanie energii ,

– zapewnienie prawidłowego funkcjonowania organizmu,

– utrzymanie dobrego samopoczucia pacjenta,

– ograniczenie uczucia głodu.

Jak rozpocząć dietę

Dietę ubogoenergetyczną musisz wprowadzać stopniowo  i bezpiecznie, aby Twój organizm miał czas na przyzwyczajenie się do zmian w żywieniu.

Kto nie może stosować diety bogatoresztkowej

Nie stosuje się jej u dzieci, a wyłącznie u osób dorosłych. Stosowanie takiej diety może nastąpić  po uprzednim wykluczeniu wszelkich schorzeń metabolicznych lub przy braku innych przeciwwskazań (zdiagnozowanych przez lekarza).

Charakterystyka diety:

Dieta powinna być ubogoenergetyczna, a jednocześnie zróżnicowana pod względem zawartości składników odżywczych. Dla osób otyłych źródłem energii, obok pożywienia, powinna być nagromadzona w organizmie tkanka tłuszczowa. 1g tkanki tłuszczowej daje 7 kcal, a 1 kg daje 7000 kcal. Aby zredukować 1 kg masy ciała w ciągu tygodnia , należy zmniejszyć podaż kalorii o 1000 dziennie. Jeśli planujemy stracić 0,5 kg tygodniowo , powinno się osiągnąć deficyt dzienny około 500 kcal.

Zapotrzebowanie energetyczne oblicza się indywidualnie dla każdego pacjenta, biorąc pod uwagę jego aktywność fizyczną ( tj rodzaj wykonywanej pracy , tryb życia ), wiek, płeć, wydatek energetyczny potrzebny do podstawowych procesów życiowych, czyli podstawowej przemiany materii (PPM ) . Osoby dorosłe na procesy życiowe ( w spoczynku ) potrzebują:

1 . kobiety – 0. 95 kcal / kg masy ciała / godzinę,

2 . mężczyźni – 1 kcal / kg masy ciała / godzinę. 

Wartość diety ubogoenergetycznej waha się w granicach 1000 – 1500 kcal jednak nie powinna być mniejsza od 1000 kcal. 

W diecie ubogoenergetycznej największym ograniczeniom podlegają tłuszcze. Pokrywają one 25 % wartości kalorycznej diety. Zaleca się nie więcej niż 40 g tłuszczu na dobę, z czego 25 – 30 g to tłuszcz niewidoczny, pochodzący z produktów białkowych.

W ramach dozwolonej ilości zaleca się oleje roślinne oraz margaryny miękkie wzbogacone w witaminy.

Tłuszcze zwierzęce znajdujące się w mleku, jajach, mięsie i drobiu, wędlinach oraz masło i śmietanka powinny dostarczać nie więcej niż 10 % energii dobowego zapotrzebowania.

Tłuszcze zwierzęce ( oprócz masła i śmietany, które są dobrym źródłem witaminy A ) są tylko nośnikiem kalorii, ich nadmiar w diecie prowadzi do otyłości , zwiększa stężenie cholesterolu we krwi.

Dieta nie powinna zawierać mniej niż 100g węglowodanów , ta ilość chroni przed zużywaniem białka ustrojowego. Węglowodany w postaci skrobi , podobnie jak w diecie podstawowej , są głównym składnikiem energetycznym pożywienia. Wskazane jest pieczywo razowe ( bez dodatku karmelu , miodu ) chrupkie, kasza gryczana, otręby.

W ograniczonych ilościach a nawet wyklucza się podawanie pieczywa jasnego, makaronów białych, pozostałych kasz oraz ziemniaków. Produkty zbożowe z grubego przemiału zawierają mniej kalorii niż pieczywo jasne. Są też cennym źródłem błonnika pokarmowego, witamin z grupy B i soli mineralnych. Błonnik pokarmowy odgrywa znaczącą rolę w redukcji masy ciała – zwiększa objętość pożywienia, daje uczucie sytości.

Wykluczyć należy z jadłospisu cukier, miód, dżem, słodycze,ciastka ,desery. Nadmierna ilość cukru prowadzi do syntezy triglicerydów, które odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej oraz w ścianach naczyń krwionośnych , przyczyniając się do rozwoju miażdżycy. Produkty te mają wysoki indeks glikemiczny – odpowiadają za zwiększenie się stężenia insuliny wpływającej na odkładanie tłuszczu w organizmie.

Białko zaleca się w normie fizjologicznej , 1 g / kg należnej masy ciała. tj. ok 70 – 80 g / dobę.

W szczególnych przypadkach , np. dla kobiet w ciąży , w okresie laktacji , dla dzieci i młodzieży w okresie rozwojowym oraz w chorobach wyniszczających białko zwiększa się do 1, 5 – 2 g / kg masy ciała, czyli 100 – 120g / dobę.

W diecie ubogoenergetycznej białko stanowi 20 – 25 % wartości energetycznej całodziennego pożywienia.

Białko zwierzęce o wysokiej wartości biologicznej powinno znajdować się w 3 głównych posiłkach. Źródłem tego składnika są: chude mleko, mięso, ryby, drób, sery twarogowe, w ograniczonych ilościach jaja , wędliny drobiowe.

Mięso czerwone krwiste należy spożywać tylko kilka razy w miesiącu, ze względu na działanie miażdżycorodne.

W diecie tej powinno znajdować się więcej sałatek, surówek warzyw gotowanych.

Zalecane jest spożycie około 750 g / dobę warzyw i owoców. Produkty te oprócz błonnika pokarmowego, dostarczają witaminy rozpuszczalne w wodzie ( z grupy B i C ), flawonidy oraz makro i mikropierwiastki. Stanowią one ważny składnik pożywienia, zwłaszcza : pomidory, ogórki, sałata, szpinak, rzodkiewka, kapusta kiszona, szczypiorek, szparagi, cykorię endywię, boćwinę, brokuły, kalafior, kabaczek, papryka, kalarepa, szczaw, cebulę , grzyby świeże.

Z uwagi na ograniczenie produktów będących źródłem witaminy A należy zwiększyć podaż warzyw i owoców bogatych w β karoten.

Ograniczyć należy sól kuchenną do 5 g na dobę oraz ostre przyprawy, które pobudzają łaknienie.

Zaleca się około 1, 5 litra płynów dziennie .

Gdy otyłości towarzyszy nadciśnienie tętnicze i obrzęki konieczne jest ograniczenie płynów do 1 litra / dobę.

Wyklucza się z diety zupy i sosy zawiesiste, zasmażane, wysokokaloryczne, . W zamian za zupę można podać soki lub napoje z warzyw i owoców. Zaleca się 4 – 5 małych posiłków spożywanych regularnie. „Jedzenie na sucho „ daje uczucie sytości – pić należy dopiero po posiłku. Nie wolno podjadać między posiłkami.

 

 

Kurs Social Media dla biznesu

Skomentuj!

Dodaj komentarz

error: Content is protected !!
%d bloggers like this: