iGen czyli pokolenie internetu i nowych mediów

iGen, czyli pokolenie, które do urodzenia miało do czynienia z internetem, mediami społecznościowymi i dla których są one nieodłączonym elementem życie w jego wszystkich sferach. Jakie jest to pokolenie? Jak nowe media wpływają na dzieci i młodzież? Nie tylko jest to ważna dla rodziców i nauczycieli, ale dla nas wszystkich, ponieważ będą oni kiedyś dorosłymi, którzy będą wpływać na świat. Ten proces już się zaczął, warto się zastanowić co nas czeka.

Jakie jest pokolenie internetu, jakie postawy i zachowania dominują, jakie trendy są wyraźne:

później dorastają i później wchodzę w dorosłość

rzadziej chodzą na randki

rzadziej spotykają się z rówieśnikami osobiście

rzadziej uprawiają seks

mniej jest ciąż nieletnich

rzadziej spędzają czas bez rodziców

rzadziej pracują

mniej czasu poświęcają na odrabianie lekcji

są ostrożniejsi, więcej uwagi poświęcają bezpieczeństwu

rzadziej spożywają alkohol

częściej stosują marihuanę

rzadziej chodzą na imprezy

wydłuża się dzieciństwo wiek, wiek nastoletni się skraca dojrzałość przychodzi później

rodzice częściej wiedzą, gdzie są ich dzieci

rzadziej uciekają z domu

rodzice dłużej traktują ich jak dzieci, nawet na studiach

więcej czasu spędzają w internecie z telefonem w ręku

mniej czytają książek i czasopism

oglądają mniej telewizji, ale zastępują ją internetem

są mniej szczęśliwe

im więcej czasu spędzają przed ekranem, tym bardziej są samotni  i bardziej depresyjni

popełniają więcej samobójstw

Oglądaj, słuchaj, ćwicz - zdobywaj nowe umiejętności online

częściej spotykają się z cyberprzemocą i pornografią

mają więcej problemów psychicznych

mniej śpią

są mniej religijni i rzadziej uczęszczają na nabożeństwa

rzadziej się biją

nie lubią ryzykować

unikają zdenerwowania i wyzwań

posiadają mniejsze kompetencje społeczne

pieniądze są ważniejsze, preferują postawę materialistyczna

szkołę i studia traktują instrumentalnie

mają więcej problemów w pracy

są nastawieni bardziej indywidualistyczne, rzadziej angażują się w działania na rzecz grup i społeczności

to co prywatne jest dla nich ważniejsze

rzadziej i później wchodzą w związki

rzadziej i później decydują się na dzieci

unikają emocjonalnego i uczuciowego zaangażowania

mniej osób jest w stałych związkach, mniej osób uważa rodziny małżeństwo i rodzinę za priorytet

bardziej lubią polityków niezależnych

mniej chętnie angażują się w politykę i działalność publiczną

 

Autorka oparła się na badaniach dzieci, młodzieży i młodych dorosłych przeprowadzonych w USA. Widać jednak, że część tych zjawisk możemy obserwować także w Polsce. Kolejne pewnie będą już widoczne niedługo.
Czy polscy rodzice, szkoła i państwo są przygotowane na pokolenie iGen? Ich funkcjonowanie w edukacji, życiu prywatnym i publicznym? Wydaje się, że niewielu o tym myśli, a jeszcze mniej osób podejmuje jakiekolwiek działania. Trzeba zacząć się zastanawiać jak uczyć pokolenie iGen, jak zachęcać ich do działań i aktywności, jakimi będą rodzicami, wyborcami, obywatelami. I co można zrobić już dzisiaj, aby ich życie było zdrowsze i lepszej jakości.

Książka „iGen Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane bardziej tolerancyjne mniej szczęśliwe i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości – i co to oznacza dla nas wszystkich” Jean M Twenge >>>

Leave a Reply

%d bloggers like this: