iGen, czyli pokolenie, które do urodzenia miało do czynienia z internetem, mediami społecznościowymi i dla których są one nieodłączonym elementem życie w jego wszystkich sferach. Jakie jest to pokolenie? Jak nowe media wpływają na dzieci i młodzież? Nie tylko jest to ważna dla rodziców i nauczycieli, ale dla nas wszystkich, ponieważ będą oni kiedyś dorosłymi, którzy będą wpływać na świat. Ten proces już się zaczął, warto się zastanowić co nas czeka.
Jakie jest pokolenie internetu, jakie postawy i zachowania dominują, jakie trendy są wyraźne:
później dorastają i później wchodzę w dorosłość
rzadziej chodzą na randki
rzadziej spotykają się z rówieśnikami osobiście
rzadziej uprawiają seks
mniej jest ciąż nieletnich
rzadziej spędzają czas bez rodziców
rzadziej pracują
mniej czasu poświęcają na odrabianie lekcji
są ostrożniejsi, więcej uwagi poświęcają bezpieczeństwu
rzadziej spożywają alkohol
częściej stosują marihuanę
rzadziej chodzą na imprezy
wydłuża się dzieciństwo wiek, wiek nastoletni się skraca dojrzałość przychodzi później
rodzice częściej wiedzą, gdzie są ich dzieci
rzadziej uciekają z domu
rodzice dłużej traktują ich jak dzieci, nawet na studiach
więcej czasu spędzają w internecie z telefonem w ręku
mniej czytają książek i czasopism
oglądają mniej telewizji, ale zastępują ją internetem
są mniej szczęśliwe
im więcej czasu spędzają przed ekranem, tym bardziej są samotni i bardziej depresyjni
popełniają więcej samobójstw

częściej spotykają się z cyberprzemocą i pornografią
mają więcej problemów psychicznych
mniej śpią
są mniej religijni i rzadziej uczęszczają na nabożeństwa
rzadziej się biją
nie lubią ryzykować
unikają zdenerwowania i wyzwań
posiadają mniejsze kompetencje społeczne
pieniądze są ważniejsze, preferują postawę materialistyczna
szkołę i studia traktują instrumentalnie
mają więcej problemów w pracy
są nastawieni bardziej indywidualistyczne, rzadziej angażują się w działania na rzecz grup i społeczności
to co prywatne jest dla nich ważniejsze
rzadziej i później wchodzą w związki
rzadziej i później decydują się na dzieci
unikają emocjonalnego i uczuciowego zaangażowania
mniej osób jest w stałych związkach, mniej osób uważa rodziny małżeństwo i rodzinę za priorytet
bardziej lubią polityków niezależnych
mniej chętnie angażują się w politykę i działalność publiczną
Autorka oparła się na badaniach dzieci, młodzieży i młodych dorosłych przeprowadzonych w USA. Widać jednak, że część tych zjawisk możemy obserwować także w Polsce. Kolejne pewnie będą już widoczne niedługo.
Czy polscy rodzice, szkoła i państwo są przygotowane na pokolenie iGen? Ich funkcjonowanie w edukacji, życiu prywatnym i publicznym? Wydaje się, że niewielu o tym myśli, a jeszcze mniej osób podejmuje jakiekolwiek działania. Trzeba zacząć się zastanawiać jak uczyć pokolenie iGen, jak zachęcać ich do działań i aktywności, jakimi będą rodzicami, wyborcami, obywatelami. I co można zrobić już dzisiaj, aby ich życie było zdrowsze i lepszej jakości.