Jeden dzień z życia w sieci Część 3. Czym jest internet i do czego służy, Dzieci i rodzice w sieci, czyli bezpieczny Internet

Dzieci i rodzice w sieci, czyli bezpieczny Internet

Czym jest internet i do czego służy

 

Czym jest Internet, medium będące już nieodłącznym i niezbędnym elementem naszego życia? Słowo powstało ze skrótu od angielskich słów inter-network, czyli dosłownie „między-sieć”. I rzeczywiście jest to system połączeń między komputerami na całym świecie, komunikujących się za pomocą protokołu internetowego, wykorzystujący do tego infrastrukturę telekomunikacyjną i odpowiednie urządzenia.

Nie musimy wiedzieć, jak działa Internet, za to doskonale wiemy, co się z nami dzieje, gdy nie mamy do niego dostępu! A przecież jego komercyjne użycie w Polsce, przez osoby prywatne, to niespełna i aż trochę więcej niż 20 lat.

Początki Internetu to lata sześćdziesiąte XX wieku, gdy próbowano znaleźć kolejne rozwiązanie na potrzeby wojny i przemysłu wojennego. W latach 70-tych funkcjonowała sieć ARPANET, która po podziale w 1983 roku na część wojskową i cywilną – akademicką, stała się Internetem. Była więc to tylko jedna z sieci, ale stała się najbardziej powszechna. Siecią posługiwali się tylko naukowcy, osoby prywatne musiały jeszcze poczekać. W Polsce między 1987 a 1990 rokiem powstała Krajowa Akademicka Sieć Komputerowa – KASK, a w 1993 roku NASK – Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa. Stopniowo do sieci podłączyły się jednostki naukowe, rządowe, samorządowe.

W Polsce pierwsze łącze internetowe powstało jesienią 1990 r., wtedy też doszło do pierwszego połączenia internetowego. Dwa lata później pierwsza polska firma uzyskała dostęp do Internetu, również w 1992 roku powstała pierwsza polska strona internetowa. W 1995 roku Narodowa Fundacja Nauki zezwoliła na komercyjne wykorzystanie Internetu. Powstaje pierwszy polski portal, czyli Wirtualna Polska. W kwietniu 1996 roku Telekomunikacja Polska uruchomiła anonimowy dostęp przez modemy. Czy pamiętacie to jeszcze? Na połączenia czekało się długo i wcale nie miało się pewności, że nastąpi. Nieliczne strony po polsku były prymitywne pod względem graficznym i funkcjonalnym, a można to było zobaczyć, jeśli nie zawiesiły się i działały w swoim powolnym tempie.

A jednak ciekawość użytkowników była bardzo duża i z ciekawostki w ciągu kilku lat Internet stał się medium porównywalnym z niegdysiejszą siłą starych mediów. Teraz ma na nas o wiele większy wpływ, niż jakikolwiek z wymienionych wynalazków.

W tej chwili bez Internetu nie wyobrażamy sobie życia. Trudno jest wypisać wszystkie korzyści, które odnosimy dzięki jego istnieniu. Internet jest częścią wszystkich sfer naszego życia, o wiele bardziej, niż było kiedykolwiek jakiekolwiek medium: prasa, radio, kino, telewizja. Co więcej, dzięki mobilnym urządzeniom, może być z nami kiedykolwiek i gdziekolwiek jesteśmy: w domu, w pracy, w szkole, w podróży.

Ewolucja Internetu nie zakończyła się, być może nasze przewidywania jak będzie wyglądał i funkcjonował za jakiś czas, są niewiele warte. Ludzka wyobraźnia niejednokrotnie myliła się co do tego, jak będzie wyglądać przyszłość. Niewielu naukowców i futurystów przewidziało, w jaki sposób internet zrewolucjonizuje ludzką egzystencję.

 

Korzyści i możliwości, które daje sieć internetowa:

— umożliwia uzyskanie dostępu do różnorodnych informacji na każdy temat,

— ułatwia proces komunikowania się bez ograniczeń przestrzennych,

— dostarcza rozrywki różnego typu,

— pozwala zaspokajać i realizować różnorodne zainteresowania, zarówno naukowe, jak i hobbystyczne, a także niestety niemądre i szkodliwe,

— umożliwia nawiązywanie nowych kontaktów, poznawanie nowych ludzi, nawiązywanie przyjaźni i współpracy,

– umożliwia dokonywanie zakupów,

– umożliwia prowadzenie firmy,

– służy do załatwiania spraw między instytucjami a obywatelami,

– utrzymuje działanie wszystkich sektorów gospodarki,

– ułatwia podróżowanie,

– umożliwia korzystanie z bankowości internetowej,

– ułatwia wyrażanie własnych poglądów, przekonań czy nawet emocji, często anonimowych,

– ułatwia promowanie i reklamę własnej osoby,

– pozwala na ucieczkę od realnej rzeczywistości przepełnionej często trudnymi, stresującymi problemami,

– pozwala na kreowanie nowej tożsamości, w internecie nikt nie wie, kim jesteś, więc możesz spróbować być kimś innym (Kozak S. (2013), Patologia fonoholizmu. Przyczyny, skutki i leczenie uzależnienia dzieci i młodzieży od telefonu komórkowego).

Każdy z nas potrafi wymienić setki, jeśli nie tysiące, zastosowań Internetu w każdej, mniej i ważniejszej dziedzinie życia. Wystarczy przypomnieć sobie, jeśli żyliście w czasach przedinternetowych, jak wtedy wyglądało życie bez niego, lub wyobrazić sobie, że internet się psuje lub zupełnie znika. Po tylu latach jego obecności w naszym życiu jego nieobecność wywołałaby niewyobrażalne skutki.

Istnieją oczywiście ciemne strony istnienia tego medium tak zresztą jak każdego ludzkiego wynalazku. Do negatywnych zjawisk wynikających z istnienia i rozwoju sieci i nowych mediów można zaliczyć

odbieranie świata w sposób technokratyczny,

szybkie szerzenie się idei i wartości szkodzących zdrowiu czy rozwojowi ludzkości,

negatywny wpływ na zdrowie i rozwój jednostek,

szybkie rozprzestrzenianie się kłamstw, fake newsów, nieprawdziwych informacji i pseudonaukowych teorii,

możliwość łatwego zakupu substancji szkodliwych i uzależniających,

manipulowanie jednostkami i całymi społeczeństwami,

łatwość krzywdzenia i prześladowania,

utratę prywatności.

Lista negatywów związanych z Internetem również nie jest wyczerpana, Wy również, tak jak i przy opisywaniu korzyści, dodalibyście wiele od siebie.

Czego jest więcej: pozytywów czy zagrożeń związanych z Internetem? Nie wiem na pewno, tym bardziej że nie wiem co przyniesie jego rozwój, ale wydaje mi się, że w tej chwili przeważają korzyści. Innym zagadnieniem jest to, w jaki sposób korzystamy z tego medium, czy w sposób odpowiedzialny i zdrowy i czy tego uczymy nasze dzieci.

Słowo cyberspace, czyli cyberprzestrzeń, stworzył w 1984 pisarz science – fiction William Gibson, a teraz jest ono synonimem Internetu. Cyberprzestrzeń jest częścią naszego życia i niech tak pozostanie. Zróbmy wszystko, abyśmy to my, ludzie, nie stali się jej częścią.

 

Potrzeby, jakie zaspokajają młodzi ludzie poprzez internet:

– sprawdzanie różnych tożsamości,

– rozładowywanie agresji,

– nauka życia społecznego,

– możliwość rywalizacji,

– pochwały i docenianie,

– zaspokajanie ciekawości,

– poszukiwanie porad w różnych sprawach życiowych,

– poszukiwanie informacji na temat seksualności i seksu,

– możliwość szczerego porozmawiania lub choć poczytania o doznanych traumach i trudnych sytuacjach,

– ucieczka przed trudnościami i problemami,

– poczucie panowania nad sytuacją,

– poszerzenie zainteresowań,

– radzenie sobie z poczuciem osamotnienia

– zmniejszenie dystansu między dorosłym a dzieckiem, przekraczanie granic wiekowych, poczucie bycia dorosłym,

– poczucie bezpieczeństwa i ciągłego wsparcia (

Chocholska P., Osipczuk M. (2009), Uzależnienie od komputera i internetu u dzieci i młodzieży, Warszawa: Hachette Livre Polska) 

Skomentuj!

Dodaj komentarz

error: Content is protected !!
%d bloggers like this: