Krótka historia fotografii Ian Haydn Smith

Kieszonkowy przewodnik po kierunkach, dziełach i technikach
Podtytuł książki brzmi „Kieszonkowy przewodnik po kierunkach, dziełach i technikach” i mógłbym ograniczyć się do jego podania, ale jednak napiszę parę zdań więcej 🙂
Książka rzeczywiście nie jest dużego formatu, ale do zwykłej kieszeni też jednak się nie zmieści. Wydrukowana na dobrym papierze składa się z czterech rozdziałów: Kierunki, Dzieła, Tematy i Techniki. W sensie skrótowości z jaką potraktowano historię fotografii i wielkości reprodukcji, rzeczywiście jest kieszonkowa, ale nie znaczy to, że nie warta uwagi.
Znający się na rzeczy autor napisał książkę, która może być doskonałym wprowadzeniem do historii światowej fotografii. Mamy bowiem wszystko co najważniejsze na ten temacie. Przejrzysty układ stron sprawia, że książkę czyta się szybko. Na stronach są wyodrębnione informacje o najwybitniejszych fotografach (tłumacz niestety posługuję się terminem „fotograficy”, ale to temat na innych artykuł), największych dokonaniach, zamieszczone są odnośniki do Tematów i Technik, czyli innych rozdziałów książki. Przy zdjęciach podane artystę, środek wyrazu, rozmiary i miejsce eksponowania, podstawowe informacje o artyście, podano inne prace artysty i również odnośniki do Kierunków, Tematów i Technik.
„Krótka historia fotografii” można czytać od deski do deski lub też korzystając z odnośników, co ułatwi czytelnikowi połączenie fotografów, tematów i technik w sensowną całość. Książka szczególnie skierowana do początkujących amatorów historyków fotografii, ale z pewnością dla bardziej zorientowanych w temacie również będzie ciekawą książką i pozwalającą na szybkie przypomnienie sobie różnych zagadnień.

„Krótka historia fotografii” – spis treści
Wstęp
Jak korzystać z książki
KIERUNKI
Fotografia monochromatyczna
Piktorializm
Prosta fotografia
Fotografia portretowa
Fotografia krajobrazowa
Fotografia uliczna
Kolor
Akt
Martwa natura
Autoportret
Abstrakcja
Awangarda
Fotografia wojenna
Propaganda
Etnografia
Fotoreportaż
Fotografia dokumentalna
Humanizm
Fotografia naukowa
Sztuka
Glamour
Pop
Fotografia społeczna
Topografia
Moda
Fotografia reklamowa
Paparazzi
Fotokonceptualizm
Fotografia pozowana
Performance
Sztuka współczesna
Selfie
DZIEŁA
Widok z okna w Le Gras (La cour du domaine du Gras), Nicéphore Niépce
Autoportret, Nadar
Martwa natura z owocami i karafką (Still Life with Fruit and Decander), Roger Fenton
Żniwo śmierci (A Harvest of Death), Timothy H. O’Sullivan
Beatrice, Julia Margaret Cameron
Zbieracze (The Mudlarks), Frank Meadow Sutcliffe
Dolny pokład (The Steerage), Alfred Stieglitz
Wejście do piramidy Mykerinosa (The Entrance to the Pyramid of Menkaure), Friederich Adolf Paneth
Mechanik i turbina parowa (Mechanic and Steam Pump), Lewis Hine
Skrzypce Ingresa (Ingres’ Violin), Man Ray
Portret matki, Aleksandr Rodczenko
Widelec, André Kertész
Divers, George Hoyningen-Huené
Papryka (Nr 30) (Pepper (No. 30)), Edward Weston
Kochankowie w kawiarni (Couple d’Amoureux dans un Petit Café), Brassaï
Nowy Jork, widok nocą (New York, Night View), Berenice Abbott
Matka imigrantka, Nipomo, Kalifornia
(Migrant Mother, Nipomo), California, Dorothea Lange
Łazienka w domu rodziny Burroughów, Hale County, Alabama (Washroom in the Dog Run of the Burroughs Home, Hale County, Alabama), Walker Evans
Photogram, Lázló Moholy-Nagy
Zabójca policjanta (Cop Killer), Weegee
Linie przesyłowe na pustyni Mojave (Transmission Lines in Mojave Desert), Ansel Adams
Amerykańscy żołnierze lądujący na Omaha Beach, D-Day, Normandia, Francja, 6 czerwca 1944 (American Soldiers Landing on Omaha Beach, D-Day, Normandy, France June 6, 1944), Robert Capa
Wyzwolenie Buchenwaldu (The Liberation of Buchenwald), Margaret Bourke-White
Pocałunek przed hotelem de Ville (Le baiser de l’Hôtel de Ville), Robert Doisneau
Parada, Hoboken, New Jersey, Robert Frank
USA, California, Elliott Erwitt
Czterej królowie Hollywood (The Four Kings of Hollywood), Slim AaronsChe Guevara, Alberto Korda
Malcolm X, Eve Arnold
Jack Ruby zabijający Lee Harveya Oswalda (Jack Ruby Killing Lee Harvey Oswald), Robert H. Jackson
Wschód Ziemi (Earthrise), William Anders
Algiers, Louisiana, William Eggleston
Phan Thі Kim Phúc, Nick Ut
Niedzielne popołudnie, Whitby, England (Sunday Afternoon, Whitby, England), Ian Berry
Autoportret w peruce (Self-Portrait in Drag), Andy Warhol
Bez tytułu #96 (Untitled #96), Cindy Sherman
Cookie na Tin Pan Alley, Nan Goldin
New Brighton, England, Martin Parr
Piss Christ, Andres Serrano
Louvre 1, Paris, 1989, Thomas Struth
Lutz & Alex siedzący na drzewach (Lutz & Alex Sitting in the Trees), Wolfgang Tillmans
Znaki mówiące to, co chcesz, żeby mówiły, a nie znaki mówiące to, co ktoś inny chciałby, żebyś powiedział (Praca na rzecz pokoju na świecie) (Signs that say what you want them to say and not Signs that say what someone else wants you to say (Work towards world peace)), Gillian Wearing
Hilton Head Island, S.C., USA, June 24,
1992, Rineke Dijkstra
Morze Bałtyckie, Rugia (Baltic Sea, Rügen), Hiroshi Sugimoto
Flower Rondeau, Nobuyoshi Araki
Spadający człowiek (The Falling Man), Richard Drew
Wiadukt (Overpass), Jeff Wall
Pod różami (Beneath the Roses),
Gregory Crewdson
Amazon, Andreas Gursky
Solniska #13 (Salt Pans #13), Edward Burtynsky
TEMATY
Pogoda
Architektura
Piękno
Miłość
Religia
Ruch
Surrealizm
Przyroda
Zwierzęta
Śmierć
Ikonografia
Celebryci
Krajobraz miejski
Konsumpcjonizm
Klasy społeczne
Ubóstwo
Polityka
Ludzie
Decydujący moment
Technologia
Nowoczesność
Faktura
Płeć
Starość
Władza
Zbrodnia
Rodzina
Życie codzienne
Sport
Muzyka
Kultura młodzieżowa
Apropriacja
TECHNIKI
Camera obscura
Dagerotypia
Kalotypia
Cyjanotypia
Kolodion
Odbitka albuminowa
Odbitka żelatynowo-srebrowa
Odbitka platynowa
Ręczna koloryzacja
Fotografia barwna
Podwójna ekspozycja
Fotogram
Sztuczne światło
Fotografia lotnicza
Kadrowanie
Solaryzacja
Ultraszybka fotografia
Kodachrome
Lustrzanka
Długa ekspozycja
Lampa błyskowa
Polaroid
Fotomontaż
Fotomanipulacja
Obiektyw miękkorysujący
Fotografia cyfrowa
Indeks
Muzea
Ilustracje

Skomentuj!

Leave a Reply

%d bloggers like this: