Mała historia fotografii Boris von Brauchitsch

„Mała historia fotografii“ Borisa von Brauchitsch wbrew tytułowi nie jest broszurą, ma prawie 300 stron, choć rzeczywiście w porównaniu z niektórymi historiami fotografii (o których pisałem) jest po prostu mniej obszerna. Autor to niemiecki historyk sztuki, kurator, fotograf i pisarz, więc ograniczenie objętości książki było jego wyborem, bo nie jest przypadkowym autorem piszącym na zamówienie.

Boris von Brauchitsch położył nacisk na społeczne znaczenie i funkcję fotografii i zmiany w odbiorze tego medium od początku jest istnienia. W 30 tematycznych rozdziałach przedstawił rozwój fotografii, najwybitniejszych fotografów, powiązania fotografii z innymi dziedzinami sztuki.  Czarno – białe i kolorowe reprodukcje zdjęć wydrukowane na dobrej jakości papierze cieszą oko, choć format książki też nie jest zbyt duży.

Boris von Brauchitsch nie unika subiektywnych opinii. Autor postarał się także przedstawić międzynarodowemu czytelnikowi niemieckich fotografów, których sylwetek i prac nie znajdziemy z kolei w opracowaniach angielskich czy amerykańskich.

Oczywiście, że polecam książkę do kupienia i przeczytania. Po pierwsze dlatego, że to zawsze trochę inne spojrzenie na historię i ewolucję fotografii, a po drugie dlatego, że książka to robota profesjonalisty, którą przeczytałem z dużym zainteresowaniem.

Spis treści
Wprowadzenie
Przedmowa
Ciemna izba w historii sztuki Od camera obscura do lustrzanki
Zatrzymanie ulotnego światła Wedgwood, Talbot, Niepce i Daguerre Johann Peter Hebel Nieoczekiwane spotkanie
1839 Rok światowego przełomu w technice fotograficznej Publiczna prezentacja fotografii
Nowe medium na podorędziu Hill, Krone, Negre, Nadar i pierwsze kobiety wśród fotografów
Łowcy i kolekcjonerzy Poznawanie świata: przygoda i egzotyka Walter Benjamin Między izbą tortur a salą tronową
Tematyka społeczne na wczesnych fotografiach Fenton, Curtis, Dmitrijew i Zille
Szybsze niż oko Studium ruchu Muybridge`a i Mareya
Sztuka i fotografia Piktoraliści około roku 1900
Nowa epoka: fotografia barwna Ducos du Hauron, Joly i bracia Lumiere
Nowe, proste, rzeczowe Międzynarodowe prądy w latach 1910 – 1930 Ernst Kallai Malarstwo i fotografia
Fotografia dla wszystkich August Sander i fotografia amatorska
Fotografia i propaganda Komunizm i narodowy socjalizm
Surrealizm w okresie międzywojennym Atget, Man Ray i List
Żądza wiedzy i ciekawość świata Fotografia reportażowa w pierwszej połowie XX wieku
Mistrzowie powierzchni Fotografia mody po roku 1930
Ulotne chwile Kertesz, Brassai i Cartier – Bresson Wstrzymać oddech
Odrodzona z ruin Powojenna fotografia w Niemczech i The Family Of Man
Władza masy Agencja Magnum i problem fotoreportażu
Obowiązujący image Portret reprezentacyjny
Amerykańskie sny Amerykańskie koszmary Arbus, Frank i Mark
Fotografia subiektywna Steinberg i następcy
Podglądactwo i intymność Waplington, Clark, Araki i Mapplethorpe
Zdjęcia na poczekaniu Sztuczka z Polaroidu
Fotografia podbija świat sztuki Od mixed media do zdjęć wielkoformatowych
Rzeczywistość, pragnienie i kłamstwo
Autobiografie z kamerą 1980-2000 Herve Guilbert Pokój
Fotografia inscenizowana 1: Odgrywanie ról i współczesne baśnie Sherman, Luthi i Klauke
Gnuśne spojrzenie Basilico, Niedermayer i szkoła Bechterów
Fotografia inscenizowana 2: Zerwanie z autentyzmem Aranżacja przypadku oraz świat jako model
Na początku był obraz Fotografia a digitalizacja
Przypisy
Bibliografia
Wykaz zdjęć
Indeks osobowy

Skomentuj!

Leave a Reply

%d bloggers like this: