Czym właściwie są programy partnerskie?
Pisząc o tym czym są programy partnerskie, rozbiorę na czynniki pierwsze ich definicję pochodzącą z Wikipedii.
„Program partnerski – narzędzie internetowego marketingu. Jest to skrypt sprężony z bazą zamówień sklepu internetowego. W programie tym organizatorem jest sklep online oferujący produkty lub usługi – zaś uczestnikami są osoby fizyczne lub firmy dysponujące własną stroną www. Partner po przystąpieniu do programu umieszcza na swojej stronie materiały dostarczone mu przez organizatora – w zamian za to otrzymuje prowizję za każdy udział w transakcji, która rozpoczęła się na jego stronie.”
Rzeczywiście, pp to z technicznego punktu widzenia system pozwalający partnerowi sprzedawać za pomocą zindywidualizowanych narzędzi (linków, własnej wersji strony właściciela programu, przypisanych partnerowi bannerów) produkty lub usługi. Aby być partnerem nie trzeba posiadać własnej strony internetowej, co później pokażę na przykładach. Można bowiem promować i sprzedawać za pomocą linków w mailach czy umieszczanych na forach. Uczestnikami pp mogą być zarówno osoby fizyczne, wtedy podpisuje się najczęściej umowę zlecenie, jak i firmy (tu obowiązują inne zasady rozliczania się). Partner otrzymuje prowizję za każdą transakcję, którą przeprowadzono z klientem, który zakupił cokolwiek z jego polecenia, czyli skorzystał z materiałów reklamowych z numerem indywidualnym partnera. Partner otrzymuje za to tzw. prowizję bezpośrednią. Istnieją jeszcze tak zwane prowizje wieczne. Klient, który dokonuje zakupu z polecenia konkretnego partnera zostaje mu przypisany na stałe, więc zarabia się cokolwiek i kiedykolwiek ta osoba zakupi u właściciela pp. Pamiętać należy, że nie wszystkie programy oferują wieczną prowizję.
„W praktyce wygląda to tak, iż klient X wchodzi na stronę internetową partnera. Na stronie tej zapoznaje się z ofertą sklepu Y, po czym ze strony partnera za pomocą hiperłączy przechodzi na stroną sklepu. Jeżeli klient ten dokona zakupów w sklepie organizatora – wówczas partner otrzymuje prowizję (zazwyczaj w postaci kilku procent wartości zamówienia) od organizatora.”
Dodam, że prowizje mogą wynosić nawet do 50% wartości zamówienia. Tak, istnieją takie pp i o nich również napiszę!

„Programy partnerskie tworzone są najczęściej przez sklepy, które sprzedają produkty z dużą marżą. Dotyczy to np. takich branż jak jubilerstwo, markowe perfumy czy ebooków. Wszędzie tam – gdzie sklep może odstąpić część swojego zysku na rzecz większej sprzedaży. Również na rynkach sportowych np. związanymi ze sportami zimowymi (snowboard, narciarstwo) inwestuje się w programy partnerskie – ze względu na to, iż istnieje sporo stron traktujących o sportach zimowych, strony te są potencjalnymi partnerami programów partnerskich.”
Kolejne uwagi. W chwili obecnej programy partnerskie wdrażają sklepy z bardzo różnych branż, nie tylko tych wymienionych wyżej. Również firmy oferujące usługi, na przykład szkolenia różnego typu.
Kolejna sprawa: nie tylko strony odpowiadające tematyką mogą zarabiać na programach partnerskich. Wystarczy blog o ciekawej treści, nawet dotyczącej spraw osobistych, żeby reklamować czyjąś ofertę. Choć oczywiście zajmując się konkretnym tematem, będąc uważanym za specjalistę w danej dziedzinie, będziemy bardziej wiarygodni dla potencjalnych klientów.
„Regulaminy programów partnerskich najczęściej dokładnie precyzują rolę uczestnika takiego programu. W większości przypadków partner nie jest ani przedstawicielem organizatora ani pośrednikiem pomiędzy klientem a sklepem.”
To prawda. Pamiętaj, żeby czytać dokładnie regulaminy programów partnerskich i nie być zaskoczonym przykrymi niespodziankami wynikającymi z ich nieznajomości. Niestety, jak twierdzą firmy, większość partnerów nie czyta regulaminów w ogóle…
„Programy partnerskie wykorzystywane są nie tylko przez małe i średnie sklepy, którym zależy przede wszystkim na zdobywaniu popularności w sieci. Z tego typu narzędzi korzystają również firmy, które mają dominującą pozycję na rynku.:
To prawda, programy partnerskie są wdrażane przez firmy różnej wielkości. Niezależnie od wielkości stosują one dwie metody wdrażania pp. Można wdrożyć i obsługiwać program partnerski samodzielnie, przez dział firmy. Można również zlecić to zewnętrznej firmie, która zrobi to za nich. Nie zajmują się one tylko jednym pp, ale wdrażają i obsługują kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt programów. Wygodne jest to dla partnerów, którzy rozliczają się wtedy z jedną firmą, mogą mieć wszystkie informacje i narzędzia w jednym panelu partnerskim nie w kilku czy kilkunastu.
„Partycypowanie w programie partnerskim jest rodzajem telepracy.” Tak, ponieważ pracujemy na odległość. Nie musimy mieć biura, służbowego samochodu, a jedynie dostęp do komputera i pomysłowość w zarabianiu w programach partnerskich.