• Polskie dzieci tyją najszybciej w Europie
• Aktywność fizyczna naszych dzieci w ciągu ostatnich 20 lat wyraźnie spadła
• Polskie dzieci są mniej aktywne niż dzieci z innych europejskich krajów
• Aktywność fizyczna wyraźnie spada wraz z wiekiem naszych dzieci
• Polskie dzieci zbyt często mają wady postawy
• Sprawność fizyczna polskich dzieci w ciągu ostatnich trzydziestu lat dramatycznie się pogorszyła
• Dzieci spędzają za dużo czasu w unieruchomieniu
33% uczniów szkół ponadgimnazjalnych i jedna piąta uczniów szkół podstawowych i gimnazjów stwierdziła, że zajęcia wychowania fizycznego nie są interesujące.
Ze wszystkich dni, w których powinny odbywać się zajęcia ruchowe w danej klasie, aż w 64,8% dni nie przeprowadzono tych zajęć.
Nauczyciele nauczania zintegrowanego najczęściej wykorzystują sprzęt sportowy przeznaczony dla drugiego etapu edukacji.
64% oddziałów na pierwszym etapie edukacyjnym ćwiczy w sali gimnastycznej tylko raz w tygodniu.
9,4% oddziałów nie korzysta w ogóle z sali gimnastycznej.
• Brakuje monitoringu zjawiska: dokumentuje się wyłącznie obecności i nieobecności ucznia na zajęciach. W szkolnej dokumentacji nie ma informacji o tym, czy uczeń obecny na zajęciach WF ćwiczy czy nie.
• Szkoły regulują kwestie zwolnień w różny sposób: przepisy powszechnie obowiązującego prawa nie przewidują formalnej możliwości zwolnienia ucznia przez rodziców z czynnego udziału w zajęciach wychowania fizycznego. Szkoły regulują kwestię zwolnień od rodziców poprzez odpowiednie uchwały.
• W 4/5 szkół nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektorów jest nieskuteczny: dyrektorzy nie badają jakości zajęć WF.
• Brak wytycznych dla szkół: dyrektorzy i nauczyciele WF nie otrzymują wskazań dotyczących procedury postępowania
w przypadku przekazywania przez uczniów zwolnień z ćwiczeń podczas zajęć WF.
Niepokojące badania (dane NIK):
• ponad 17% uczniów w szkołach podstawowych, ponad 24% w gimnazjach oraz prawie 38% w szkołach ponadgimnazjalnych nie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego
• 55% szkół nie uwzględnia posiadanej infrastruktury w prowadzeniu zajęć WF
• 74% szkół nie prowadzi działań zapobiegających spadkowej tendencji uczestnictwa uczniów w lekcjach WF
• 86% kontrolowanych szkół nie bada problematyki aktywnego udziału w zajęciach ruchowych
Najczęstsze przyczyny zwolnień z WF
Brak stroju – 33,1%
Zwolnienie od rodziców – 22,8%

Zwolnienie lekarskie – 17,7%
Założenia kampanii
• Walka z plagą zwolnień z WF
• Uświadamianie rodziców na temat roli zajęć sportowych w życiu dziecka
• Przekonanie jak największej liczby lekarzy, by nie wypisywali zwolnień z WF
• Wykreowanie postrzegania sportu jako czegoś naturalnego
• Wsparcie warsztatowe nauczycieli w prowadzeniu zajęć
• Wsparcie szkół w promowaniu się poprzez WF
• Zajęcia WF kreujące postawę: Sport – nawyk na całe życie
Dzieci chore na cukrzycę nie powinny być zwalniane z WF!
Aktywność fizyczna jest jednym z elementów leczenia. Uczeń powinien otrzymać od lekarza szczegółowe instrukcje, co do ćwiczeń.
Zwolnienia całkowite z zajęć WF powinny być wydawane tylko w wyjątkowych przypadkach i na określony czas.
Dzieci chore na boczne skrzywienie kręgosłupa I stopnia nie powinny być zwalniane z WF!
Wskazana jest zwiększona aktywność fizyczna ze szczególnym zwróceniem uwagi na wzmocnienie mięśni kręgosłupa i ćwiczenia oddechowe, indywidualne ćwiczenia korekcyjne, wskazane pływanie.
Wskazane: ograniczenie biegów, długich marszów, długotrwałych gier sportowych. Wyeliminowanie skoków, zwisów, przewrotów, zakaz dźwigania.
Dzieci chore na astmę oskrzelową nie powinny być zwalniane z WF!
Nie ma wskazań do ograniczania aktywności fizycznej, uczestnictwo w zajęciach ruchowych sprzyja zwiększeniu sprawności, wydajności fizycznej i socjalizacji.
Czasowe ograniczenie aktywności fizycznej w okresach infekcji układu oddechowego i unikanie wysiłku przy zanieczyszczeniu powietrza.
Dzieci chore na nadwagę absolutnie nie powinny
być zwalniane z WF!
Zbyt mała aktywność fizyczna jest jedną z głównych przyczyn otyłości.
Aktywność fizyczna jako podstawowy element terapii jest lepiej akceptowana przez dzieci niż ograniczenia dietetyczne.
Dzieci chore na padaczkę nie powinny być zwalniane z WF!
Postęp w leczeniu farmakologicznym umożliwia dzieciom normalny tryb życia i uczestnictwo, bez ograniczeń, w zajęciach WF.
Dziecko nie może uczestniczyć w zajęciach, gdy napad stanowi zagrożenie dla innych osób. Niewskazane jest uprawianie boksu.
Jazda na rowerze, nartach itp. tylko w kasku.
A ja powiem tak – wf powinien być tylko dla chętnych. Zamiast zmuszać uczniów do wysiłku fizycznego (co mnie osobiście zawsze zniechęcało do wysiłku we własnym zakresie), powinni raczej inspirować ich do ćwiczeń i umożliwić je.
A wf walką z nadwagą? Wystarczy zastanowić się jak on wygląda – najczęściej w przypadku chłopaków to gra w piłkę. Efekt? Po pierwsze jedna osoba prawie w ogóle nie biega, bo stoi na bramce. A najwięcej biegają Ci, którzy nie mają żadnego problemu z wagą, czy też zdrowiem.
Dodatkowo wszystkie gry zespołowe sprawiają, że osoby słabe (a najczęściej te mają problemy ze zdrowiem) nie mają ochoty grać, bo Ci najlepsi się wściekają i denerwują. Nawet gdy taka osoba się stara, to jej nie wyjdzie i zostanie zjechana. A przez to zniechęca się do wf, a potem do wysiłku fizycznego. Do tego dochodzi stres związany z ocenami, bo „dostać 3 z wf to wstyd”.
Poza tym nawet zmuszanie ludzi do wysiłku fizycznego na wf-ie w niczym nie pomoże. To jest rozwiązanie na krótką metę – jeżeli osoby nie polubią ćwiczeń fizycznych, to po skończeniu szkoły przestaną ćwiczyć. Dlatego według mnie zamiast zmuszać powinno się inspirować i zachęcać do ćwiczeń.
Jakość zajęć z w-f oczywiście powinna być wyższa. Nie mogę się jednak zgodzić, że w-f powinien być dla chętnych! To „zmuszanie” to jest właśnie zadanie szkoły! Przez wieki zajęcia sportowe w szkołach były obowiązkowe i nikomu nie działa się krzywda. Niestety dla niektórych osób w-f to jedyny ruch jaki mają w ciągu tygodnia, nie można z niego rezygnować. I jeszcze jedno: gdyby w-f był tylko dla chętnych, to za chwilę ktoś rzuci hasło, że dla chętnych ma być również geografia, fizyka, chemia, polski, matematyka… Szkoła jest od kształtowania postaw, a nie rezygnowania ze swoich podstawowych funkcji i zadań!